Stenen

När jag tänker på hur, var, och vilken sten, vi hittade till Vidars grav, kan jag inte låta bli att undra ifall det var förutbestämt att mitt barn skulle dö, om det var klart redan när jag var liten och lekte där vi många år senare skulle hitta den perfekta gravstenen till min pojke, att jag skulle få ett barn som skulle dö, som skulle behöva en gravsten.

Då Vidar dött var det direkt klart för mig, för oss, att han skulle begravas i Sjundeå. Lika klart var det för oss båda, att gravstenen skulle komma från Ytterön, vårt sommarparadis. Månaderna efter hans död spenderade vi där, i skydd från världen utanför, och så fort vi kom dit började vi leta efter en passande sten. Veckorna gick och vi hittade ingen som passade. Antingen var stenarna för låga eller för breda, för stora eller för små. Jag hann börja tvivla på om vi skulle hitta någon alls, och på kyrkogården hade vi börjat snegla på andra stenar för att se om vi kunde hitta ett alternativ till natursten som vi gillade. Det kändes viktigt att vara klara med stenvalet innan vi åkte hem.

Så en dag frågade mamma om2014-08-23 12.10.16 vi skulle ta en tur längs med stranden för att leta gravsten. Vi gick där, på samma strand jag gått så många gånger förr, och hittade, som vanligt, ingenting som passade. Väl framme vid bryggan hade jag gett upp. De enda stenar vi inte tittat på än var några större stenar som ligger precis vid vattenbrynet, de stenar som i min fantasi varit mina hästar när jag var liten. Jag hade aldrig haf2014-08-23 12.11.12t en tanke på att ens titta där, de stenarna var ju enorma. Men mamma, hon gav inte upp, utan hon tittade under dessa stenbumlingar. Och tyckte sig se en sten som verkade ligga fri, som dessutom såg ut att ha rätt storlek. Vi fick be Pierre om hjälp för att få upp den. Han bände upp stenen, ställde den för att stå på berget och jag visste direkt, det här är Vidars gravsten. Stenen har perfekta proportioner, den står stadigt själv, utan att vi behövt göra något åt den. Den har en tydlig framsida med en slät yta där det skulle passa perfekt att skruva fast en namnplatta. Och den har en lätt fördjupning som, när stenen är fuktig, avbildar ett perfekt hjärta. Som om inte detta var nog, är det inte vilken sten som helst, utan det är en bit av berget på Ytterön som någon gång spruckit och så bildat denna lilla sten. Den mörka randen på stenen återfinns på berget på vår strand på Ytterön.

Vi förde stenen till stenhuggeriet i Sjundeå, valde namnplatta och lämnade den där, nu med en känsla att vi var klara, att vi skulle kunna åka hem. Vidar skulle få sin egna lilla bit av vårt älskade Ytterö, av min absoluta favoritplats på jorden. Jag var lättad och glad, men samtidigt gnagde, och gna2014-10-03 12.50.31ger fortfarande, en konstig känsla, nästan av obehag, inför stenen. Den låg under den största stenen nere på stranden, min favorithäst när jag var barn. Det där stället nere vid vattnet var min absoluta favoritplats på hela Ytterön när jag var liten och jag har tillbringat ett oändligt antal timmar där. Och nu hittar vi den perfekta gravstenen för min son just där? Jag har lekt på min pojkes gravsten som barn. Känslan att det redan då var klart att mitt barn skulle dö lämnar mig inte.

Det här inlägget postades i Graven, Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Stenen

  1. Alma skriver:

    Det här inlägget tog mig till tårar. Har en syster som också miste ett barn för två år sedan. Har också tänkt mycket på det där med ödet, om det var förutbestämt att de skulle behöva genomgå en sådan sorg för ja, vadå? Lära sig något? Den tar ju aldrig slut, sorgen. Går inte att trycka på pausknappen när det blir för mycket. Kanske är det nödvändigt att hitta någon sorts mening med allt som drabbar oss, för att vi som finns kvar ska orka leva vidare.

    Otroligt vacker sten!

    Tack för en viktig blogg!

Kommentera

