När sorg och glädje går hand i hand

När jag gick förbi en affär tidigare idag, såg jag att de sålde gravljus. Fina gravljus, med vackra bilder på. Jag blev glad. Vi behöver ett gravljus till allhelgona, vi ska gå till kyrkogården här och tända det för Vidar, vid minnesstället för alla som vilar någon annanstans. Men när jag stod i kö för att betala ljuset, var glädjen över att ha hittat ett fint som bortblåst, och jag började gråta. Det är så fruktansvärt fel att jag ska behöva köpa ett gravljus till min pojke. Att det enda jag kan köpa till honom är ett gravljus.

Strax därefter gick jag in i en affär som säljer gravid-, amnings- och babykläder. Jag behövde ett par varma strumpbyxor, och ville kolla på en klänning till ett bröllop vi ska gå på. Vi har varit inne där och tittat lite innan, och jag visste att det finns en body där som Pierre velat köpa åt lilla Krümel, bara de får in den i rätt storlek/färg. Idag fanns den, och jag köpte den.

Ända sedan jag blev gravid, eller framför allt sedan vi fått veta att lillasyster inte har sjukdomen, har jag åkt denna känslomässiga berg- och dalbana, dag ut och dag in. En enorm glädje över att lillasyster finns hos oss samsas med den bottenlösa sorgen över att Vidar inte är här. Ja, jag skriver medvetet glädje över att lillasyster finns hos oss, i stället för tex ”är på väg till oss”. Varken jag, eller någon annan, vet hur det kommer gå. Vi kan hoppas, men vi kan inte veta att lillasyster kommer få stanna hos oss. Vad vi vet, är att hon är här idag, just nu. Och vi är oändligt tacksamma och glada över det.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

