Hur sorgen förändrar vardagen

Första tiden efter att Vidar dött upplevde jag världen på avstånd. Det kändes inte som om jag riktigt var delaktig i någonting runt omkring mig. Närmast mig fanns en ljudmatta, som surrade hela tiden och gjorde mig ofattbart trött, och för att låta någon eller något tränga genom denna matta, krävdes en enorm ansträngning.

De första veckorna tog jag sömnmedicin, men efter några veckor klarade jag mig utan den, jag blev så trött bara av att finnas till att jag, som i många år haft sömnproblem, somnade in utan problem på kvällarna. Varje morgon vaknade jag precis lika trött som jag somnat kvällen innan. Någon sekund varje morgon trodde jag att allt varit en mardröm, att Vidar levde och mådde bra. Och varje morgon gjorde det lika ont att inse att mardrömmen var sann.

Det tog flera veckor innan jag klarade av att göra alldagliga sysslor. När jag äntligen orkade försöka, tog allt så mycket längre tid än det gjort innan. Det var som om jag var tvungen att lära mig allt på nytt. Jag var tvungen att fokusera på varje steg för att bli klar med något. Första gången jag diskade ställde jag en mugg för att torka och märkte att det rann kaffe ur den. Jag hade bara diskat utsidan. Vi hade tur som kunde vara på stugan med mamma och pappa, annars hade vi nog inte fått mycket mat i oss den första tiden.

Fortfarande, 9 månader senare, har jag svårt att multitaska. All matlagning som består av olika steg kräver min fulla koncentration, annars glömmer jag någon ingrediens, eller låter något koka för länge. Innan Vidar föddes och dog hade jag en relativt bra tidsuppfattning. Skulle någonting koka 10 min höll jag koll på det. Nu blir det gröt av allt om jag glömt att ställa klockan.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hur sorgen förändrar vardagen

  1. Soffi skriver:

    Stor kram finaste du ❤

  2. Lotta skriver:

    Sofia ❤ Du finns i mina tankar.

Kommentera

