När tiden går för fort

Så här i efterhand är det som om tiden var längre de där dagarna, timmarna som Vidar levde efter det att vi fått veta att han inte skulle klara sig. Just då kändes det inte så. Tiden gick allt för fort, alltför fort blev jag trött och kunde inte sitta hos honom utan var tvungen att gå och lägga mig för att vila. Alltför korta var timmarna när jag satt med honom i famnen och sjöng för honom, och bara önskade att tiden kunde stanna.

Aldrig har tid varit så viktig som det där dryga dygnet vi hade med Vidar. Aldrig har jag hatat mitt behov av sömn så, aldrig har jag njutit av varje vaken sekund som jag gjorde då. Det låter konstigt att säga att jag njöt av tiden, jag visste ju hur det skulle sluta. Men kanske just därför kunde jag njuta så hämningslöst av varenda en sekund som jag fick vara hos honom. Det fanns bara där och då, det som hände i det rummet på neo 3, bara Vidar.

Läkarna, sjuksköterskorna och själavårdaren ordnade allt det praktiska så vi slapp tänka på det. Det var fullsatt på neo 3 så vi kunde inte få ett eget rum men de inredde en hörna i Vidars rum där vi fick vara i fred. Föräldrarna till de andra barnen i rummet fick besöksförbud tills Vidar dött. Det låter hårt, men läkarna visste att deras barn skulle finnas kvar 1,5 dygn senare, men att vårt inte skulle göra det. Vi var, och är, oändligt tacksamma att de gav oss det utrymmet.

Det här inlägget postades i Vidar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till När tiden går för fort

  1. Soffi skriver:

    Tiden stannade upp när Vidar kom till världen. På olika håll satt vi och höll andan, kände med er, kände er gränslösa kärlek. Tack för att du öppnar dessa ögonblick med honom för oss alla. Vidar kommer oss varje gång lite närmare. Han fick de finaste föräldrarna man kan få, älskade Sofia <3. Och världens stoltaste fadder. Finaste lille Vidar.

Kommentera

